Kort frequent ziekteverzuim en geldzorgen
(oorspronkelijk gepubliceerd op 10-02-2014)
Een werkgever kreeg de zoveelste ziekmelding binnen van een jonge werkneemster; typisch kort frequent verzuim. Laten we deze werkneemster Anneloes noemen.
Het liep niet zo lekker thuis en op het werk “rommelde” het ook. Vervelend, want Anneloes heeft een baan, waarbij ze erg nauwkeurig moet kunnen werken…
Kort frequent verzuim
Bij haar thuis, op de zwarte tweezitter, vertelde ze me haar verhaal. Er waren wat achterstanden, die inmiddels aardig waren opgelopen. Ze had inmiddels een aantal betalingsregelingen getroffen, die ze maar nauwelijks na kon komen.
De situatie had zijn tol geëist. Anneloes sliep slecht door de geldzorgen. De gedachten en de cijfertjes tolden maar door haar hoofd. Door het slechte slapen, was haar weerstand gedaald en had ze steeds vage klachten, waardoor ze regelmatig niet in staat was om te werken. Ze vond het heel vervelend, want ze had echt plezier in haar werk. Maar ze kreeg onvoldoende grip op haar situatie en voelde zich verlamd. Eenmaal thuis van het werk plofte ze op de bank, zapte de hele avond en sleepte zich naar bed. Ze had geen energie meer om in haar vrije tijd nog wat leuks te doen.
Overzicht creëren
Ik heb Anneloes voorgesteld om het digitale maandoverzicht in te vullen met inkomsten, uitgaven en schulden. Zodat duidelijk zou worden wat er speelde en hoe dit opgelost kon worden. Binnen een paar dagen mailde ze het me keurig terug. Dus binnen een week zat ik weer tegenover haar op de zwarte tweezitter. Ik vroeg haar hoe ze het had gevonden om het overzicht in te vullen. Ze was opgelucht! Door het invullen van de feiten, zag ze dat ze over een paar maanden de belangrijkste schulden afbetaald zou hebben. En … ze sliep weer!
Ik heb haar nog een aantal adviezen kunnen geven, waarmee ze aan de slag ging en heb haar een tijdje aan de zijlijn gecoacht. Ook heb ik haar doorverwezen naar een therapeut, want er waren wat patronen in haar leven waar ze wat verandering in nodig had. Dit gedrag had ook effect op haar geldbesteding.
Geen verzuim meer!
Aan het einde van het traject sprak ik de werkgever. Hij was tevreden. De werkneemster had al 3 maanden niet meer verzuimd en zat goed in haar vel. Een geslaagd coachingstraject!
Signalen van geldproblemen
Welk gedrag benoemde de werkgever naar Anneloes?
•kort frequent verzuim
•vermoeide indruk
•concentratieproblemen
•veranderend gedrag op de werkvloer
Hoe komt er weer grip op de situatie?
•de werkgever gaf haar een kans
•Anneloes greep deze kans met beide handen aan
•tegen mij als externe Budgetcoach kon ze volledig open en eerlijk zijn over de oorzaak van haar verzuim
•ze creëerde met mijn hulp overzicht en kreeg middels coaching inzicht
Kostenbesparing voor de werkgever
Door inzet van deze interventie heeft de werkgever een flinke kostenbesparing gerealiseerd, omdat er geen sprake meer was van kort frequent verzuim. En hij heeft er een betrokken en vitale werkneemster voor terug gekregen.
Motivatie van de werknemer
De inzet van de werknemer is onmisbaar voor de slagingskans van een coachingstraject. Het is onder meer een taak van de Budgetcoach om de werknemer de eigen verantwoordelijkheid te laten pakken. Als hij of zij toch niet meewerkt, kan ik ook weinig uitrichten. Als dit het geval is, krijgt een werkgever dit schriftelijk teruggekoppeld voor het personeelsdossier.
Wil je ook het gesprek met een werknemer aan gaan, maar weet je niet zo goed hoe? Lees dan de gesprekstips.
Reacties
Kort frequent ziekteverzuim en geldzorgen — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>