Tips bij het vermoeden van geldzorgen bij een werknemer
(oorspronkelijk gepubliceerd op 13-01-2014)
De maand van de feestdagen ligt weer achter ons. Er zijn genoeg mensen voor wie de decembermaand niet zo eenvoudig is. Omdat ze simpelweg geen middelen hebben om wat extra’s te doen.
Wat kun jij als werkgever doen? Wellicht zie je signalen van een werknemer die te kampen heeft met geldzorgen. Maar hoe ga je het gesprek aan? Wat kun je wel en niet vragen?
Signalen van geldzorgen
Mijn advies? Zet vooraf op een rijtje welke feiten er zijn:
•Heeft de werknemer gevraagd om een voorschot?
•Is er loonbeslag gelegd?
•Klaagt de werknemer over geldgebrek?
•Is er sprake van frequent of langdurig verzuim?
•Is er sprake van een life event, zoals bijvoorbeeld echtscheiding, werkloosheid van een partner of mantelzorg?
•Werkt de werknemer minder geconcentreerd?
•Zijn er vaker conflictsituaties dan voorheen?
Gespreksvragen bij vermoeden van geldzorgen
Als je het gesprek aangaat, kies hiervoor dan een plek waar je ongestoord kunt praten. Benoem wat je ziet. En stel vragen als:
•Speelt er iets waardoor het werk minder goed lukt?
•Wat heb je nodig om weer als vanouds te kunnen functioneren?
•Is er iets dat wij als werkgever kunnen doen om je te ondersteunen?
Consult bij bedrijfsarts
Mocht een werknemer niet met je willen praten, dan is een (preventief) consult bij de bedrijfsarts een manier om de medewerker te helpen te zoeken naar een oplossing voor bijvoorbeeld het minder goed concentreren.
Bij de bedrijfsarts kunt je voorleggen dat je je zorgen maakt en hierbij de feiten benoemen. Je kunt vragen of een interventie zou kunnen bijdragen aan het beter functioneren op de werkplek.
Is de werkgever de probleemoplosser?
In mijn optiek dient de werkgever werkgever te blijven. Een werknemer kan beter hulp krijgen van een derde, zodat hij op het werk afleiding heeft en niet wéér geconfronteerd wordt met zijn problemen. Ik hoor van werknemers die ik geholpen heb, dat ze hun werkgever dankbaar zijn voor de inzet van een Budgetcoach, maar dat ze blij zijn dat ze op het werk gewoon werknemer kunnen zijn.
Hoe gaat jouw organisatie om met vermoedens van geldzorgen bij werknemers?