10 tips waarmee je eenvoudig zélf helpt!
“Wat kan ik doen?” Wellicht verzucht je dit wel eens wanneer je weer een loonbeslag binnen krijgt van één van je werknemers. Wanneer je werknemer minder productief is door de geldzorgen. Of wanneer hij zich weer eens ziek meldt.
Hoe zorg je dat je werknemer zelf de regie pakt over zijn zorgen en problemen? En hoe voorkom je, dat jij probleemeigenaar wordt?
Ik wil je 10 handreikingen geven, die jou weinig tijd kosten:
- Stimuleer je werknemer om zelf overzicht te gaan creëren: een lijstje met inkomsten, uitgaven en schulden is het begin van de oplossing.
- Stimuleer je werknemer om in gesprek te blijven met de schuldeisers, het incassobureau of de deurwaarder. Ik zeg altijd: “Het zijn ook maar mensen.” 😉
- Ontvang je een informatieverzoek van een deurwaarder t.b.v. een loonbeslag? Grijp deze aanleiding aan voor een goed gesprek, helemaal wanneer er ook sprake is van productiviteitsverlies en/of ziekteverzuim. Wellicht weet de werknemer zelf een oplossing, zoals betaling ineens of een (reële!) betalingsregeling. Dat scheelt jou weer het uitvoeren van een loonbeslag.
- Wordt er daadwerkelijk loonbeslag gelegd, wijs je werknemer dan op de mogelijkheid om zelf te checken of de beslagvrije voet juist berekend is. Zie deze link. Dit voorkomt verdere schulden.
- Kom de werknemer – waar mogelijk – tegemoet wanneer hij tijdens werktijd een belangrijk telefoontje moet plegen; laat hem in alle rust jouw kantoor gebruiken.
- Bij een inkomensdaling bij langdurig verzuim: Bespreek deze daling zo vroeg mogelijk met de werknemer en maak een pro forma loonstrook, waarop de werknemer kan zijn wat hij netto gaat overhouden na de inkomensdaling. (zie ook deze informatie) Dit kan ook motiveren om net wat harder te werken aan herstel en re-integratie.
- Zorg dat je deur (letterlijk en figuurlijk) open staat, wanneer je werknemer wil praten. Maar sluit de deur dan ook, zodat het een privé gesprek is. En zorg ervoor dat je heel integer omgaat met deze gevoelige informatie. Praat er niet over met mensen die er niets mee te maken hebben!
- Wil je werknemer overuren maken om zo extra geld te verdienen om schulden af te lossen? Kijk of je dit verzoek kunt inwilligen. (NB bij een loonbeslag mag je de overuren niet aan de werknemer zelf uitbetalen, maar wel aan de beslaglegger > deze schuld is dan sneller afgelost)
- Help de werknemer om zijn zorgen thuis te laten, door hem op het werk zo min mogelijk aan te spreken over zijn geldzorgen. Help hem om zich volledig op het werk te kunnen focussen. Wanneer je toch met hem moet praten, kies dan een geschikt moment en een goede plaats.
- Weet waar de grenzen van jouw mogelijkheden liggen. Vergelijk geldzorgen eens met nekklachten of met psychische klachten. Ga je dan ook zelf masseren? Of ga je op de stoel van de psycholoog zitten? Waarmee boekt de werknemer het snelste en beste resultaat?
Als je deze tips in een vroeg stadium breed inzet in je organisatie, kun je erger vaak voorkomen.
Wat doe jij zelf al wanneer je weet dat een werknemer geldzorgen heeft? Deel het in het commentaarveld hieronder met je collega’s!
Vind je deze informatie nuttig? Stuur de link naar dit artikel dan door naar een collega en/of deel dit artikel via LinkedIn en/of Twitter. De knoppen vind je hieronder. Dank je!
Goede tips, Hilde! Bedankt.
Groetjes, Wilma
Graag gedaan, Wilma! En jij bedankt voor je reactie.