Open deur
Deze maand wil ik wat schrijven over het belang van de “open deur”. En de clou van deze blog is hopelijk ook een “open deur” voor je. 😉
De afgelopen periode heb ik regelmatig werkgevers gesproken over zaken als:
> Hoe weet ik of mijn werknemers geldzorgen hebben?
> Hoe zorg ik dat ze op tijd hulp vragen?
> Hoe zorg ik dat de medewerkers weten, dat ze via de werkgever hulp kunnen krijgen bij geldvraagstukken?
Alleen op het derde vraagstuk kun je snel veel invloed uitoefenen. Daarover wellicht in een later blog meer.
Maar bij de eerste twee punten ligt dat niet zo eenvoudig.
Rara, wie heeft er geldzorgen?
Laten we eens kijken naar het eerste punt: “Hoe weet ik of mijn werknemers geldzorgen hebben?” Als je medewerker zorgen heeft, zal hij dat alleen maar tegen je vertellen als je met hem in gesprek bent en als hij je vertrouwt. Dat vereist niet eens per jaar een functioneringsgesprek, maar dat vraagt om het opbouwen van een relatie met je medewerker.
Hoe gaat het écht met je werknemer?
Weet hoe het met hem gaat. En niet alleen met hem, maar ook zijn partner en kinderen, met zijn naasten. Is er sprake van ziekte, werkloosheid of andere zorgen? Staat jouw deur voor hem open?
En vanzelfsprekend ga je héél zorgvuldig en vertrouwelijk om met de informatie die je krijgt. (maar dat is dan weer een ander type “open deur” 😉 )
Voelt jouw werknemer zich gekend?
En dan kijkende naar het tweede punt: Als je medewerker zich gekend voelt, zal hij ook makkelijker bij je komen, als hij geldzorgen heeft. Is hij voor jou het “poppetje op de goede plek”? Of zie jij hem als een waardevolle persoon met talenten die hij kan inzetten op het werk? Voelt hij zich gekend, en heb jij het derde punt goed gecommuniceerd in je organisatie? Dan zal hij sneller bij je komen met zijn zorgen, zodat er tijdig passende externe hulp kan komen.
Is Budgetcoaching bekend in jouw organisatie?
Vind je het interessant als ik een volgende keer wat schrijf over hoe je in je organisatie kunt communiceren over Budgetcoaching voor werknemers? Met als doel, dat werknemers tijdig hulp vragen als ze hun geldproblemen niet zelf kunnen oplossen? Laat het me dan weten door een reactie onder deze blog of stuur me een mailtje of appje.
Reacties
Open deur — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>