Zó reken je af met dat onderbuikgevoel
Herken je dat?
Dat je het idee hebt, dat er iets speelt bij die ene collega. Dat onderbuikgevoel: “er is iets mis, maar wat?”
– Ze reageert de laatste tijd zo kribbig.
– Hij ziet er uit alsof hij 3 nachten niet geslapen heeft.
– Zij meldt zich steeds ziek, met vage redenen.
– Hij is steeds even van de werkplek weg en dan weet niemand waar hij is.
– Ze reageert de laatste tijd zo kribbig.
– Hij ziet er uit alsof hij 3 nachten niet geslapen heeft.
– Zij meldt zich steeds ziek, met vage redenen.
– Hij is steeds even van de werkplek weg en dan weet niemand waar hij is.
Dit is allemaal gedrag, waarmee jouw medewerker jou – bewust of onbewust – iets wil vertellen. Maar wat dan?
Eenvoudige checklist
Mijn tip: ga eens op onderzoek uit en check deze punten voor de betreffende medewerker:
1. Is er sprake van het kort frequent ziekteverzuim?
2. Is er sprake van langdurig verzuim?
3. Is er sprake van een life event? (echtscheiding, werkloosheid/arbeidsongeschiktheid/overlijden partner, mantelzorg, zorgen in het gezin)
4. Is er loonbeslag gelegd?
5. Is er door de werknemer gevraagd om een voorschot of lening?
6. Zijn er veranderingen in het functioneren?
1. Is er sprake van het kort frequent ziekteverzuim?
2. Is er sprake van langdurig verzuim?
3. Is er sprake van een life event? (echtscheiding, werkloosheid/arbeidsongeschiktheid/overlijden partner, mantelzorg, zorgen in het gezin)
4. Is er loonbeslag gelegd?
5. Is er door de werknemer gevraagd om een voorschot of lening?
6. Zijn er veranderingen in het functioneren?
Hoeveel vragen kon je voor deze medewerker met “ja” beantwoorden?
Hoe meer “ja’s” er zijn, hoe meer feiten jij hebt, waarmee je eens in gesprek kunt met je medewerker.
Achtergrondinformatie
Een aantal zaken die je daarbij in het achterhoofd kunt houden:
– Als er een loonbeslag is of een verzoek om voorschot of lening, dan kun je er in 95% van de gevallen van uitgaan dat er een serieus geldprobleem is.
– Bij een life event, is er meestal in ieder geval sprake van een geld-vraagstuk. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, maar je kunt je indenken, dat er altijd een flinke financiële wijziging speelt bij dit soort gebeurtenissen. De één kan deze makkelijker het hoofd bieden, dan de ander.
– Fysieke klachten kunnen ook (deels) veroorzaakt worden door geldstress. En bestaande fysieke klachten, zoals bijvoorbeeld nek- en schouderklachten of psychische klachten, kunnen minder goed behandeld worden als er ook sprake is van geldstress.
– 50% van de mensen met geldstress slaapt slecht. En dat kan veel zaken verklaren, zoals: sneller geïrriteerd, verminderde concentratie, verminderde emotiecontrole, minder zin in het leven, enzovoorts.
– Als er een loonbeslag is of een verzoek om voorschot of lening, dan kun je er in 95% van de gevallen van uitgaan dat er een serieus geldprobleem is.
– Bij een life event, is er meestal in ieder geval sprake van een geld-vraagstuk. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, maar je kunt je indenken, dat er altijd een flinke financiële wijziging speelt bij dit soort gebeurtenissen. De één kan deze makkelijker het hoofd bieden, dan de ander.
– Fysieke klachten kunnen ook (deels) veroorzaakt worden door geldstress. En bestaande fysieke klachten, zoals bijvoorbeeld nek- en schouderklachten of psychische klachten, kunnen minder goed behandeld worden als er ook sprake is van geldstress.
– 50% van de mensen met geldstress slaapt slecht. En dat kan veel zaken verklaren, zoals: sneller geïrriteerd, verminderde concentratie, verminderde emotiecontrole, minder zin in het leven, enzovoorts.
– Veruit de meeste werknemers zijn blij als ze uiteindelijk hun hart kunnen luchten!
Hoe ga je het gesprek aan?
1. Zoek een rustige plek waar je niet gestoord kan worden en waar de werknemer zich veilig voelt.
2. Geef aan dat je je zorgen maakt en benoem de feiten uit de checklist. Zonder hier meteen een oordeel aan te hangen.
3. Vraag de werknemer of er iets is, waarmee je hem kunt helpen. (Je mag namelijk niet rechtstreeks vragen of hij geldzorgen heeft.) Geef aan dat er veel mensen zijn met problemen, die effect kunnen hebben op het werk. Dit is normaal. (hiermee help je een werknemer inzien, dat hij niet de enige is met zorgen.)
4. Reageert de werknemer hier niet direct op, geef dan aan, dat hij altijd bij je mag aankloppen, wanneer nodig. Wellicht komt hij later alsnog bij je terug.
2. Geef aan dat je je zorgen maakt en benoem de feiten uit de checklist. Zonder hier meteen een oordeel aan te hangen.
3. Vraag de werknemer of er iets is, waarmee je hem kunt helpen. (Je mag namelijk niet rechtstreeks vragen of hij geldzorgen heeft.) Geef aan dat er veel mensen zijn met problemen, die effect kunnen hebben op het werk. Dit is normaal. (hiermee help je een werknemer inzien, dat hij niet de enige is met zorgen.)
4. Reageert de werknemer hier niet direct op, geef dan aan, dat hij altijd bij je mag aankloppen, wanneer nodig. Wellicht komt hij later alsnog bij je terug.
Wil je even sparren? Of zoek je hulp voor je werknemer? Bel me dan gerust op 06-44212290.
Of kijk bij de andere blogs voor meer tips en adviezen.
Reacties
Zó reken je af met dat onderbuikgevoel — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>