Jouw medewerker moet úit de actie!
Veel van de cliënten die ik in mijn praktijk zie, zijn heel actiegericht. Dat klinkt mooi, maar dat is het niet altijd.
Als zij een “probleem” ervaren, gaan ze in de actie. Desnoods door “rood licht” heen…
Huh? Waarom is dat zo belangrijk?
Is de actie die ze ondernemen wel zo slim?
Ze gaan bijvoorbeeld naast hun loondienstverband bijwerken als ZZP-er (of zwart bijklussen). (maar vergeten de fiscale gevolgen)
Ze zeggen belangrijke verzekeringen op, omdat ze die “toch nooit nodig hebben”. (maar lopen hierdoor een groot risico)
Ze gaan meedoen aan een loterij in de hoop dat er op een dag een man met een koffertje op de stoep staat. (maar realiseren zich niet hoe klein de kans is)
Of – en dit is ook een vorm van actie – ze doen niks. (sommige mensen verlammen bij lastige situaties)
Waarom uit de actie?
Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, wil ik mensen eerst uit de actie-modus halen. Waarom?
Ze weten helemaal niet of wat ze doen wel handig is. Dus, eerst stap 1: OVERZICHT
Stapsgewijs naar de actie
Stap 1: Overzicht
Overzicht betekent: waar hebben we het over? Hier komen onvermijdelijk de lijstjes op tafel en vaak ook deze geweldige administratiemap.
Stap 2: Inzicht
Bij deze stap gaan we betekenis hangen aan de informatie die we gevonden hebben bij stap 1. Is er sprake van een overschot, een tekort? Zit er ergens een “lek” en zo ja, waar dan?
Stap 3: Keuzes
Vaak zijn er meerdere opties mogelijk om een vraagstuk op te lossen. Elke optie heeft voor- en nadelen. Welke zijn dit en hoe zwaar wegen ze voor de medewerker?
Stap 4: Actie
Daar is ie dan toch, de actie. Natuurlijk moet de medewerker in beweging komen, maar wel in de juiste richting, met de juiste motivatie.
En dan?
En als we hier zijn, dan gáát die medewerker!
Eerst goed nadenken, afwegingen maken, onderzoeken en dán pas in de actie.
Wat merk jij hiervan op de werkvloer?
En het mooie is, dit zul je ook terug zien op de werkvloer. De medewerker krijgt overall meer overzicht en inzicht. En gaat de keuzes beter afwegen, omdat het in het hoofd weer rustiger is. Tenslotte komt er op het werk ook meer ruimte voor regie en actie. Geweldig, toch?
Welke medewerker heeft een beetje ondersteuning nodig op dit vlak? Bel me gerust om vrijblijvend te sparren.
Reacties
Jouw medewerker moet úit de actie! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>