Interview met cliënte (2)
Kun je kort je leefsituatie omschrijven?
Ik ben een alleenstaande moeder van twee jongvolwassen kinderen. Ze doen een opleiding en wonen nog thuis. Ik werk 5 dagen per week.
Hoe zijn je geldzorgen ontstaan?
Mijn huwelijk met de vader van de kinderen liep stuk en ik bleef achter met een koopwoning met een hoge hypotheek. Het huis stond onder water en mijn ex betaalde niet mee aan het huis en aan de verplichte alimentatie voor de kinderen. Daardoor zat ik continu krap in mijn geld en dat leverde veel stress op.
Wat heb je toen gedaan?
Ik was eigenlijk aan het overleven. Steeds vergeleek ik alle prijzen en deed ik zo zuinig mogelijk.
Als ik niet uit kwam met de boodschappen kon ik wel een beroep doen op familie, maar dat deed ik zo min mogelijk, want ik wilde mijn eigen geldzaken kunnen regelen.
Hoe kwam je bij Hilde terecht?
Ik bereikte een persoonlijk dieptepunt. Ik had net getankt met mijn laatste geld, zodat ik met mijn zoon mee kon rijden naar zijn uitwedstrijd voor voetbal. En toen hoorde ik dat we op de terugweg een patatje gingen kopen met het team en de ouders. Omdat ik daar geen geld meer voor had, betaalde mijn zoon (toen nog een tiener) voor hemzelf en voor mij. Dit brak mijn hart.
Toen mijn leidinggevende 2 dagen later vroeg hoe mijn weekend was geweest, barste ik in tranen uit. Ik legde uit wat er was gebeurd en er werd voor mij budgetcoaching geregeld.
Zag je er tegenop?
Ik vond het een vreselijk idee, dat er een budgetcoach bij mij thuis zou komen en dat ik alles moest vertellen. Ik verwachte dat zij me zou vertellen wat ik allemaal niet goed had gedaan, dat ik had gefaald. Gelukkig was dat helemaal niet het geval!
Hoe ging het verder?
We hadden meteen een goede klik. Ik had echt het gevoel dat we er samen mee aan de slag gingen. Hilde gaf me meteen wat tips, waar ik wat mee kon. Ze leerde me hoe ik zelf allerlei zaken kon uitzoeken. En ik maakte andere afspraken met mijn kinderen over geld. Ik ging echt “aan”, door de coaching.
Mijn kinderen pakten de nieuwe afspraken heel goed op, raakten er zelf ook echt gemotiveerd voor en voelden zich verantwoordelijk voor hun eigen keuzes. Daardoor werden we op een goede manier een sterk team.
De situatie op zich, met het huis en de veel te hoge hypotheek, was niet meteen anders, maar ik stond er heel anders in en kon een kleine buffer opbouwen!
Wat doe je nu anders met je geld, dan dat je toen deed?
Op het eerste gezicht, denk ik, dat ik al heel goed met mijn geld omging. Ik was al heel zuinig.
Maar nu ik er meer over nadenk, denk ik dat ik toch wel dingen anders doe dan voorheen.
- Ik zoek allerlei zaken beter uit. Als er iets niet klopt, ga ik er achteraan en vecht ik net zo lang, totdat ik mijn recht, mijn gelijk krijg. Ik ben echt beter voor mezelf gaan zorgen.
- Ik zorg dat ik overzicht houd, zodat ik geen onnodige uitgaven doe. Dit helpt me om goede keuzes te maken.
- Inmiddels heb ik een gezonde buffer, waardoor ik niet meteen hoef te stressen als er iets tegen zit, zoals onderhoud van de auto ofzo. En mijn buffer is me heilig!
Hoe gaat het nu met je?
We zijn zo’n 5 jaar verder en het gaat supergoed!
Met de kinderen ben ik een sterk team geworden. Zij zijn nu in staat om financieel goed voor zichzelf te zorgen en dat geeft me veel voldoening.
Inmiddels kon ik mijn huis verkopen, onder andere door de veranderende woningmarkt. Ik heb een goedkoper huis gekocht, waardoor ik meer financiële ruimte heb en minder tijd en geld kwijt ben aan onderhoud.
Het maakt zo’n enorm verschil! Ik kan nu andere keuzes maken. We kunnen nu gezonder koken en eten, bijvoorbeeld. En er is ruimte voor spontane dingen. Dat voelt zó goed!
Ik slaap weer goed en daardoor loopt alles in mijn leven beter.
Bij mijn jaarlijkse gezondheidscheck zag de arts zelfs aan mijn verschillende waardes, dat ik nu gezonder ben dan ik in jaren ben geweest!
Wat adviseer je mensen met geldvragen?
Schaam je niet en trek aan de bel! Zeker als de geldzorgen invloed hebben op je werk.
Het is echt geen schande om geldzorgen te hebben. Hoe sneller je hulp zoekt, des te sneller heb je een oplossing.
Ik denk dat het belangrijk is, dat er in elke organisatie aandacht voor en openheid is over geldzorgen. Er is nu vaak een drempel om hulp te vragen, omdat er toch vaak een oordeel gevormd wordt over waardoor die geldzorgen ontstaan zijn. Maar het kan iedereen overkomen!
Heb jij ook een medewerker die niet meer weet hoe verder? Neem gerust vrijblijvend contact op, zodat hij/zij weer regie kan pakken over het eigen leven. Dan is het geen “overleven” meer, maar LEVEN!
Wil je meer lezen? Hier vind je een ander interview.
Reacties
Interview met cliënte (2) — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>