Je bent de eerste die het hoort!
Vind jij het ook zo’n grote eer, als je degene bent, die een belangrijk nieuwtje als eerste hoort? Bijvoorbeeld nieuws over een nieuwe baan, een nieuwe liefde, een nieuwe baby? Vaak moet je het goede nieuws dan nog even voor je houden.
Soms ben je ook degene die als eerste de minder goede berichten hoort. Als werkgever overkomt je dit wellicht vaker dan je denkt.
Wat me de laatste tijd opvalt, in mijn werk, is dat veel medewerkers met geldzorgen dit met niemand delen. En dan bedoel ik ook echt: met niemand!
Je bent dan als werkgever letterlijk de eerste die hoort – of erachter komt – dat je medewerker geldzorgen heeft. Niemand in de privé situatie weet ervan. Ook als het water jouw medewerker aan de lippen staat en er bijvoorbeeld beslag op het loon gelegd wordt.
Het verhaal van Sofia en Linda, haar HR-manager
Sofia is een leuk, vlot type. Ze heeft een mooie baan op HBO-niveau. Ze heeft al een tijdje een goede relatie. Haar vriend zou wel verder met haar willen. Dit vindt ze een hele eer. Maar er hangt een donkere wolk boven haar leven, die haar belemmert om met haar toekomst bezig te zijn.
Op haar werk mist ze soms de concentratie die nodig is in haar veeleisende baan. De administratieve kant van haar werk begint achter te lopen. Ze reageert wat kribbiger naar collega’s. En onlangs is het tweede loonbeslag binnen gekomen.
Privé is het ook lastig, want haar vriend weet niet wat er speelt. Als hij haar vraagt voor een uitje of voorstelt om te gaan shoppen, moet hij steeds genoegen nemen met vage smoesjes. En Sofia merkt, dat ze steeds meer op haar tenen gaat lopen, om maar niet te hoeven vertellen dat ze schulden heeft.
Het moeilijke gesprek
Linda, de HR manager maakt zich zorgen. Sofia is een waardevolle kracht voor de organisatie, maar ze begint wel steken te laten vallen. En als er dan ook nog eens loonbeslag wordt gelegd, besluit Linda het gesprek met Sofia aan te gaan. Voor beiden een spannend moment.
Linda begint met het op tafel leggen van de feiten die ze signaleert:
“Sofia, ik maak me zorgen. Ik heb onlangs twee loonbeslagen ontvangen op jouw naam. En ik merk dat het op het werk ook niet loopt, zoals voorheen. Je loopt achter met je administratie en in de contacten die ik met je heb, merk ik, dat je ander gedrag laat zien, dan voorheen. Je hoeft me echt niet alles te vertellen, maar wellicht kan ik je helpen.”
Sofia merkt, dat Linda haar een helpende hand toesteekt. En ze beseft zich dat het werk inderdaad te lijden heeft onder haar zorgen.
Opluchting
Linda biedt aan een intakegesprek aan te vragen bij mij. Dit gesprek is voor de werknemer geheel vrijblijvend. Tijdens onze kennismaking aan de keukentafel bespreken we haar situatie. En dan blijkt, dat ze de hele last alleen heeft gedragen. Haar vriend, haar ouders, haar familie en vriendinnen…. niemand weet wat over de schulden. Linda was de eerste, met wie ze erover sprak. En ze merkte, dat het haar erg opgelucht had, dat ze in ieder geval voor haar HR manager niet meer de schijn hoefde op te houden.
Weer ruimte voor de toekomst
We starten een traject. En in de loop van de tijd, als er wat meer overzicht is, durft ze zelfs aan haar vriend te vertellen over haar schulden. Ook dit lucht haar op, want nu hoeft ze niet meer steeds excuses te bedenken voor uitjes, etentjes, cadeautjes enzovoorts.
We werken stapsgewijs naar een oplossing toe. En dit zorgt ervoor, dat ze ook weer meer ruimte heeft om aan de toekomst te denken. Op het werk gaat ze aan een interne opleiding beginnen en in haar relatie durft ze ook weer toekomstplannen te gaan maken.
Neem het dus niet te lichtvaardig op, als je signalen of berichten van geldzorgen krijgt van je medewerker. En ga het gesprek aan. Best lastig om te doen, maar het zal je veel opleveren.
Wil je tips hiervoor? Lees dan ook deze blog.
Nog mooier is het, om dit onderwerp op te nemen in het personeelsbeleid. Meer informatie daarover vind je hier.
Reacties
Je bent de eerste die het hoort! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>