Communicatieplan
Tijdens de workshop “Dat is toch niet ons probleem!?” komt het onderwerp vaak aan de orde: “Hoe zorg je voor een goed communicatieplan over geld?”
Gave communicatie ideeën
Werkgevers doen fantastische dingen voor hun medewerkers, want ze beseffen zich tegenwoordig heel goed, dat geldzorgen een flinke impact hebben.
Dus er wordt nagedacht over een poster, een brief, een artikeltje op het intranet enzovoorts. Allemaal prachtig. Maar hoe maak je dit zo krachtig, dat er continu informatie voor medewerkers beschikbaar is. Want een medewerker kan deze informatie lang níet nodig hebben en dan opeens in met allerlei geldvragen zitten, door bijvoorbeeld een life event als een ziekte of een relatiebreuk.
Hoe maak je een communicatieplan?
Je wil daarom een plan hebben, waarbij er met regelmaat communicatie is over geld. Aan welke ideeën en aandachtspunten kun je hierbij denken? (spoiler alert: onderaan vind je een mooi voorbeeld!)
- Zorg dat er altijd informatie beschikbaar is voor een medewerker die informatie zoekt. Denk aan informatie op intranet met bijvoorbeeld. Daarin kun je wat tips delen voor wat een medewerker zelf kan doen bij geldvragen. En een paar betrouwbare websites vermelden. Helemaal mooi natuurlijk als je een medewerker kunt wijzen op budgetcoaching. Dat kan ook anoniem. Meer hierover lees je in deze blog.
- Haak aan bij de “week van het geld”, die in 2025 plaatsvindt in maart. Meer informatie vind je op hun website.
- Pak de maanden januari en september mee. Dit zijn traditiegetrouw de maanden (net na de feestdagen en net na de zomervakantie) dat mensen de keuze maken om hun schulden aan te pakken.
- Meimaand vakantiemaand: een mooi moment om je medewerkers te helpen om vooraf te bedenken hoe ze hun vakantiegeld gaan besteden. Reserveren is altijd een goed idee 😉
- December: Een dure maand voor veel mensen. Waarom niet een paar tips delen? En Bedenk tijdig een geschikt kerstpakket. Als je je medewerkers echt wil helpen, overweeg dan eens een cadeaukaart van een supermarkt of een (online) warenhuis, in plaats van een “klassiek” pakket waar niet iedereen wat aan heeft.
Hoe ziet dit er praktisch uit?
Download de communicatiekalender met allerlei praktische informatie en links!
En leuk als je hieronder deelt hoe jij deze acties gaat inplannen!
Reacties
Communicatieplan — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>