3 vragen en antwoorden over anoniem aanmelden
Vraag 1 – Waarom zou ik als werkgever de optie “anoniem aanmelden” aanbieden aan mijn werknemers?
In veel gevallen signaleert een leidinggevende of HR, dat er mogelijk geldzorgen zijn bij een werknemer. En dan kan een er een intake bij mij gepland worden.
Maar er zijn ook situaties denkbaar, waarbij het voor een werknemer extra lastig is om op het werk aan te geven dat er geldzorgen zijn.
Bijvoorbeeld:
- Wanneer de werknemer zelf veel met geld werkt in zijn functie.
- Wanneer de werknemer bevriende collega’s heeft, die kunnen horen over de budgetcoaching.
- Wanneer de werknemer een leidinggevende heeft, die de neiging heeft om persoonlijke dingen van collega’s met het team te delen.
Vraag 2 – Hoe werkt anoniem aanmelden?
Werknemers kunnen alleen anoniem aanmelden als hun werkgever klant bij mij is en als deze heeft aangegeven dat ik anonieme aanmeldingen mag behandelen en hoeveel dit er per jaar mogen zijn.
Een organisatie wijst een contactpersoon aan, bijvoorbeeld een preventie-, verzuim- of hr medewerker. Deze persoon krijgt van mij informatie, indien nodig.
De werknemer belt, mailt of appt mij voor het eerste contact en ik maak dan een dossier aan. Ter controle stuurt de medewerker de meest recente loonstrook mee. Zo kan ik zie of diegene daadwerkelijk bij de werkgever in dienst is.
Ik meld de werkgever dat er een anonieme aanmelding is. Deze werknemer krijgt dan een nummer in het contact met de werkgever. Dus bijvoorbeeld 1-2022. De facturering en rapportage wordt dus met een nummer in plaats van met een naam uitgevoerd.
Vraag 3 – Welke informatie krijgt de werkgever wel?
De werkgever krijgt dus de reguliere rapportages. Deze gaan (zoals alle rapportages) alleen over het proces van de coaching en nooit over de inhoud. En ze zijn dus geanonimiseerd.
Als er meerdere anonieme aanmeldingen per jaar zijn, kan ik hieruit beknopte statistieken maken voor de werkgever. Bijvoorbeeld over de redenen van de anonieme aanmelding. Op deze manier kan de werkgever indien nodig intern actie ondernemen.
Ik wil ook dat mijn werknemers zich anoniem kunnen aanmelden
Besef jij je ook, dat het – helemaal in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt – extra belangrijk is om je medewerkers financieel fit te houden? Neem dan contact op en dan kunnen we bespreken of en op welke manier anoniem aanmelden in jouw organisatie geregeld kan worden.
Reacties
3 vragen en antwoorden over anoniem aanmelden — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>