Betrokkenheid van medewerkers vergroten
“Mijn medewerker zit niet op mijn bemoeienis te wachten.” Is dat zo?
13 waarheden die de betrokkenheid van medewerkers vergroten
De betrokkenheid van medewerkers is essentieel voor een goed functionerende organisatie. Marco Hendrikse schreef hierover onlangs een boeiend artikel. Hij benoemt hierin de 13 waarheden die helpen de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Het hele artikel kun je hier lezen.
Onzekerheid zorgt voor angst en een dalende betrokkenheid
Als je jouw bezorgdheid over de schulden of andere geldzorgen van je medewerker eens naast de lijst van deze waarheden legt. Waar zie je dan verbanden?
Punt 10 sprong er voor mij uit: “Onzekerheid zorgt voor angst. Angstige medewerkers concentreren zich niet op de doelstellingen van hun werkgever, maar op hun eigen angst.”
Onzekerheid in werk of privé
Onzekerheid kan zich voordoen door situaties in de organisatie zelf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een teruglopende orderportefeuille, veranderende wet- en regelgeving die effect heeft op het werk, een reorganisatie, etc. Hierdoor daalt de betrokkenheid van medewerkers vaak.
Maar uiteraard kan onzekerheid ook voortkomen uit de privé situatie. De onzekerheid of er die dag wellicht een deurwaarder bij je baas op de stoep staat met een loonbeslag voor jou… de onzekerheid of je genoeg geld hebt om de rest van de week te eten… de onzekerheid over hoe je moet reageren met de uitnodiging voor een team-etentje waar je eigenlijk geen geld voor hebt…
Betrokkenheid is niet alleen een gevoel
Het woord betrokkenheid kun je “vertalen” met “verbondenheid” of “medeplichtigheid”. Het impliceert niet alleen een “gevoel”, maar ook een houding met bijbehorend gedrag.
Maar als onzekerheid – en daarmee angst – gaat regeren in jouw medewerker; wat doet dat met zijn betrokkenheid bij jouw organisatie? Bij het werk dat hij te doen heeft? Wat doet dat met zijn communicatie met collega’s en met klanten?
Betrokkenheid van medewerkers vergroten
Wil je de betrokkenheid van medewerkers vergroten? Wees dan zelf ook betrokken bij hen. In dit artikel vind je gesprekstips voor wanneer je medewerker mogelijk geldzorgen heeft.
De meeste medewerkers die ik begeleid zeggen: “Ik ben zo blij, dat mijn werkgever dit voor me geregeld heeft!”
Het komt ook voor dat een medewerker aangeeft op dat moment geen hulp nodig te hebben, maar dat hij hier later op terug komt.
En dan … zal hij het zeker waarderen als je (spreekwoordelijke) deur open staat.
Reacties
Betrokkenheid van medewerkers vergroten — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>