Het verhaal van Eduard en Sascha
Leuk, fris stel: Eduard en Sascha. Hij werkt fulltime en zij parttime. Ze hebben twee kinderen en een leuke tussenwoning in een kinderrijke buurt. Ze wonen er met veel plezier. Toch gaat het achter de voordeur niet zo rooskleurig als de vrolijke “Welkom-deurmat” doet vermoeden.
Er is niemand ziek, beiden hebben een prima baan en de kinderen doen het goed op school. Maar als je Eduard en Sascha al wat langer kent, dan zie je, dat er wat glans uit hun ogen verdwenen is.
Even bellen
Sascha’s manager Harold merkt, dat ze “korter” gaat reageren. Ze gaat regelmatig even bellen in een leegstaand kantoor. En op een dag staat Sascha, met duidelijk de tranen in de ogen, bij Harold aan het bureau. Ze heeft een voorschot nodig, want ze dreigen de energie af te sluiten. 500 euro heeft ze nodig. Harolds eerste gedachte is: “Dat is toch niet de wereld. Dat regel ik wel even voor je.”
Maar dan realiseert hij zich, dat er wellicht meer aan de hand is. Want een voorschot vragen, telefoontjes tijdens werktijd moeten plegen en een steeds sneller aangebrande Sascha…
Wat zal hij wel denken?
“Wil je even gaan zitten, Sascha?” Aarzelend gaat ze zitten. Haar eerste gedachte? “Daar gáán we… hij zal wel denken…” Maar ze had al geld proberen te krijgen bij de bank, bij familie. Sinds er loonbeslag gelegd is, kunnen ze de vaste lasten niet meer fatsoenlijk betalen. Haar werkgever is haar laatste strohalm.
Zo raken Harold en Sascha in gesprek. Harold bleek niets van het loonbeslag te weten. Uiteindelijk verlaat Sascha opgelucht zijn kantoor. Niet met een voorschot, maar wel met begrip en de toezegging dat hij gaat kijken wat hij wél voor haar kan regelen.
Harold is eigenlijk ook opgelucht. Want hij had wel gezien dat ze niet helemaal lekker in haar vel zat, maar vond het ook lastig om het bespreekbaar te maken.
Na het gesprek realiseert Harold zich, dat Sascha zich het afgelopen jaar ook twee keer heeft ziek gemeld. En dat terwijl ze nooit wat heeft. Hij besluit ook even langs de salarisadministratie te lopen, vanwege het loonbeslag. Waarom wist hij dit niet?
Waar is het eigenlijk mis gegaan bij Eduard en Sascha?
– er is een te ruime hypotheek verstrekt. Nadat Sascha in verband met de komst van de kinderen minder ging werken, bleken de lasten aan de hoge kant.
– Eduard heeft een half jaar WW gehad, in plaats van werk, omdat zijn werkgever failliet ging.
– omdat er geen reserves waren, als gevolg van de WW-periode, kwam de klap hard aan toen én de ketel én de wasmachine stuk gingen.
– ze raakten het overzicht kwijt, waardoor ze een rekening vergeten zijn te betalen. Ook na herinnering en aanmaning lukte het niet om te betalen en dit resulteerde in een loonbeslag.
– Eduard en Sascha hadden gegevens over inkomsten en uitgaven moeten verstrekken aan de deurwaarder, maar waren bang dat er dan nóg meer ingehouden zou worden. Hierdoor werd de beslagvrije voet te laag berekend. Gevolg: ze hielden te weinig over om van te leven.
Zo kunnen een paar ogenschijnlijk “kleine” gebeurtenissen leiden tot een groot probleem. Hoe sneller deze trend omgebogen kan worden, des te groter de kans dat er een goede oplossing komt.
Wat moet er in deze situatie gebeuren?
– de beslagvrije voet checken; is deze juist vastgesteld? (vaak wordt deze te laag vastgesteld en komen medewerkers hierdoor verder in de problemen) (zie ook dit verhelderende filmpje)
– indien nodig de beslagvrije voet laten aanpassen bij de deurwaarder, waardoor er weer voldoende ruimte is, om de vaste lasten te betalen.
– afspraken maken met de energieleverancier om afsluiting te voorkomen.
– overzicht creëren over inkomsten, uitgaven en schulden.
– inzicht verkrijgen in de financiële situatie.
– coaching bij het maken van de juiste keuzes.
– ondersteuning bij het uitzetten van de benodigde acties, waaronder wellicht het aanmelden bij een schuldregelende instantie.
Wat is het doel van Budgetcoaching als interventie?
– Ziekteverzuim voorkomen of bekorten
– Productiviteit en inzetbaarheid vergroten
– (Verdere) loonbeslagen voorkomen
Herken jij ook zulke signalen bij je werknemer? Ga eens praten. Het kan een grote opluchting zijn… voor beide partijen!
Wil je meer weten over de beslagvrije voet? Lees dan hier meer.
Mooie blog Hilde!