Opgelicht? Praat erover!
In de afgelopen weken bleek dat twee van mijn cliënten waren opgelicht. Ik vertel je zo wat er gebeurd is. (met hun toestemming en uiteraard rekening houdend met hun privacy)
De schaamte
Naast dat het natuurlijk super vervelend is, dat het geld kost, is de schaamte waarschijnlijk hetgeen mensen het meeste wakker van liggen. Want je gaat niet voor je lol in de kantine of op een verjaardagsfeestje zitten vertellen dat iemand jou bedonderd heeft.
Maar het kan iedereen gebeuren! Dus ook jouw medewerker.
Wat gebeurde er met mijn cliënten?
Het verhaal van Sonja
Sonja kreeg een onverwachte rekening van een incassobureau binnen. Of ze even €3000 wilde betalen. De stress schoot omhoog, want ze had net bijna al haar schulden afbetaald.
Bij nabellen bleek het te gaan om een hoekbank die een jaar daarvoor op haar naam was besteld, maar geleverd was op een adres aan de andere kant van het land. Er was identiteitsfraude gepleegd. Sonja deed aangifte en zo kwam er een oplossing.
Het verhaal van Stefan
En dan Stefan. Hij had zichzelf buitengesloten en moest een slotenmaker laten komen. De beste man kwam, opende de deur en wilde daarvoor cash €350 hebben. De factuur zou later volgen. Je raadt het al: die kwam niet. En tot overmaat van ramp bleek na zijn vertrek ook nog eens dat het slot beschadigd was, waardoor er een nieuw slot geplaatst moest worden.
Don’ts voor jou
Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerker zich niet onnodig schaamt? En hulp komt vragen als dat nodig is? Daarvoor is het belangrijk hoe jij zelf communiceert over dit soort situaties.
Stel dat jouw medewerker jou hoort zeggen: “Tjongejonge, ik hoorde laatst dat “Jan Doedel” in een foute Marktplaats deal getrapt is. Hoe dom is dat!? Ik had hem ook wel kunnen vertellen dat €100 voor product X totaal niet reëel is.”
Zou deze medewerker naar jou toekomen als hij is opgelicht? Ik denk van niet.
Do’s voor jou
Hoe kun je dit ombuigen en wel bespreekbaar maken? Door bij formele en/of informele gelegenheden bijvoorbeeld een actueel nieuwsonderwerp hierover aan te halen. Bijvoorbeeld:
- Ik las vanochtend in de krant dat Tikkiefraude steeds vaker voorkomt. Dat lijkt me zo waardeloos als het je gebeurt! Ik hoop echt, dat als jullie zoiets overkomt, dat je dan hulp komt vragen.
- Stel dat je zelf een keer met fraude of oplichting te maken hebt, deel dan je verhaal. Het helpt mensen om met hun eigen verhaal bij jou te komen.
- Of: ik las laatst een blog van een Budgetcoach 😉, waarin ze schreef over twee situaties van haar cliënten, enzovoorts….
Ook de site van Slachtofferhulp biedt tips. Lees ze via deze link.
Wil je vrijblijvend sparren?
Is jouw medewerker opgelicht? Neem gerust even contact op om vrijblijvend te sparren over de stappen die je medewerker kan nemen.
Reacties
Opgelicht? Praat erover! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>