3 tips voor werknemers met een relatiebreuk
Deze blog is eigenlijk niet voor jou, maar voor je medewerker die door een echtscheiding of relatiebreuk gaat. Want er komt veel op hem (of haar) af.
In 2017 waren er alleen al ruim 32.000 echtscheidingen, los van relatiebreuken bij samenwonenden. Dus grote kans, dat er ook in jouw organisatie mensen te maken hebben met een relatiebreuk.
Tip 1 – Overzicht
Er is zóveel chaos in deze fase. Op allerlei gebieden: wonen, kinderen, sociale contacten, financiën en andere regelzaken. Waar moet je toch beginnen!?
Zorg dat je al je papieren, je post, je formulieren, je afsprakenbriefjes, je lijstjes… álles waarvan je papieren hebt, op één plek bewaart. Het liefste in een A4 kartonnen map met zo’n elastiek eromheen. Maak je nu geen zorgen over de volgorde van papieren met tabjes of wat ook. Dat komt later wel.
Waarom?
> Al je papieren zijn op één plek en daar vind je ze gemakkelijk terug. Je neemt de map makkelijk mee wanneer je iets moet regelen.
> Veel mensen hebben tijdelijk te maken met verschillende plekken waar ze verblijven; de map zorgt ervoor dat je niet op verschillende plekken belangrijke papieren hebt liggen.
Tip 2 – Schrijf
Pak een schrift of opschrijfboek en gebruik dat voor álles wat je wil onthouden. Bewaar dit schrift in of bij je map. Leg het naast je bed. En neem het overal mee naar toe. En schrijf er alles in, wat je anders “gewoon” zou onthouden. Denk aan bijvoorbeeld: “Wat moet ik vragen aan de advocaat?” “Wat heb ik nodig om mijn nieuwe woonplek in te richten?” “Welke verzekeringen moet ik omzetten?” …. en dan lekker afvinken 😉
Want het is een illusie, dat je alles kunt onthouden, waar je nu mee bezig bent. Je belast je brein teveel door – naast al het gepieker – ook nog van alles te willen onthouden.
Waarom?
> Door te schrijven orden je je gedachten.
> Door het overzicht te maken, zie je sneller wat nog ontbreekt.
> Door te schrijven, kun je je gedachten “parkeren”. Het hoeft niet steeds door je hoofd te spoken welke verzekeringen je nog moet omzetten, bijvoorbeeld. Want dat staat in je schrift.
Tip 3 – Ademen
In de afgelopen jaren heb ik regelmatig werknemers begeleid, die door een echtscheiding heen gingen. En het eerste jaar is gewoon het heftigste, als het gaat om alle regelzaken. Adem dóór. Er komen andere tijden.
Maar…. belangrijk is, dat je nú de zaken goed regelt, voor jezelf, voor je kinderen (als je die hebt) en voor je ex. Hoe beter de afspraken zijn, die je nu maakt, des te makkelijker zijn in de toekomst de contacten en kun je dit life event verwerken. Vaak worden er snel-snel afspraken gemaakt, bijvoorbeeld in een ouderschapsplan, omwille van de tijd. Maar daardoor kun je de langetermijngevolgen weleens over het hoofd zien.
Een voorbeeld:
Man en vrouw gaan scheiden. De kinderen blijven bij de moeder en gaan om het weekend naar vader. Maar na een jaar besluit vader naar zijn nieuwe liefde in Middelburg te verhuizen. Vanuit Twente kost dat voor een enkele reis toch zo’n 3 uur en 300 km. Daarmee kost op-en-neer rijden rond de €60, alleen al aan brandstof.
Wat doe je dan met de reiskosten? Moet moeder die ook betalen? Zo’n €120 per maand. Of betaalt degene die besluit te verhuizen die?
Kortom: er is veel om over na te denken en er moeten veel beslissingen genomen worden. Probeer de rust te bewaren met deze 3 tips. Dat zal je op de langere termijn helpen!
Is er toch nog wat extra ondersteuning nodig in deze hectische tijd? Dreigt ziekteverzuim? Vraag dan een intake Budgetcoaching aan.
Meer lezen over wat Budgetcoaching kan betekenen in een echtscheidingssituatie? Lees dan deze blog.
Reacties
3 tips voor werknemers met een relatiebreuk — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>